Nové trendy spojené s informačními a komunikačními technologiemi jsme chtěli identifovat pomocí ukazetele, který by zohlednil několik stránek sledovaného jevu. Zkonstruovali jsme proto syntetický znak, který je tvořen 4 znaky: počet hodin strávených používáním Internetu, počet hodin věnovaných počítači, vlastnictví počítače, používání e-mailu. Z kontinua získaných hodnot jsme vytvořili 5 kategorií, přičemž 1 znamená nejnižší hodnotu a 5 nejvyšší hodnotu. Tato skupina nejvíce času tráví u počítače, vlastní ho, využívá Internet a používá e-mail.
Index je závislý na věku, pohlaví a vzdělání. Nejvyšší - 5 skupina je zhruba ze dvou třetin tvořena muži, nejvíce ve věku 19-23 let a je zde nejvyšší vzdělání. Vzdělanostní charakteristika vychází z ukončeného školního vzdělání (1-základní, 2-střední bez maturity, 3-střední s maturitou, 4-vysokoškolské).
Nejvyšší ukončené vzdělání 15-30 v % x skupiny computerizace | |||||
ZŠ | vyučen | SŠ | VŠ | Total | |
1-nejmenší computerizace | 20,71 | 53,57 | 21,43 | 4,29 | 100 |
2 | 25,58 | 19,77 | 41,86 | 12,79 | 100 |
3 | 30,48 | 16,04 | 38,50 | 14,97 | 100 |
4 | 20,17 | 7,56 | 52,10 | 20,17 | 100 |
5-největší computerizace | 9,43 | 5,66 | 47,17 | 37,74 | 100 |
Nejnižší vzdělání mají členové nejnižší úrovně computerizace, skupina 2 má mírně vyšší vzdělání než skupina 3. Tato skupina personifikuje rozpor mezi tradičním vzděláním a kulturou na jedné straně a novými technologiemi, který se u lidí projevuje odporem či ostychem k novým technologiím. Od 3. skupiny vzdělání roste a skupina 5 má nejvyšší vzdělání. Je zde více než třetina vysokoškolsky vzdělaných respodentů.
Jak je computerizace podle indexu rozložena v české populaci říká následující tabulka.
věková skupina | Index computeriazace | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
15-30 | 24,0 | 14,6 | 32,1 | 20,3 | 9,3 |
31- | 47,4 | 15,8 | 21,0 | 11,5 | 4,2 |
Z tabulky je patrný generační aspekt probíhajících procesů spojených s informatizací. Stupeň 1 zahrnuje téměř polovinu populace nad 30 let a jen čtvrtinu mládeže. Naopak stupně 4 a 5 jsou u mládeže dvojnásobně větší.
Pohled "dovnitř" populace ukazuje graf, který zobrazuje věkové skupiny podle jejich indexu computerizace. Vidíme, že při využívání informačních technologií se česká společnost dělí zhruba na 4 velké skupiny: 15-23, 24-45, 46-60 a nad 60 let.
Významnou součástí současných informačních technologií a novým médiem, spojujícím v sobě všechna předchozí je Internet. V roce 1997 využívalo Internet na vlastním počítači 4% mladých lidí ve věku 15-30 let a na cizím počítači 23% 1/ Podle současného výzkumu využívá Internet 59% mladých lidí stejné věkové skupiny. Za pouhé čtyři roky se tedy počet uživatelů Internetu zdvojnásobil a v současnosti Internet používá více než polovina mladé generace.
Je logickým důsledkem, že využívání Internetu společně s dalšími moderními technologiemi mění životní styl mladých lidí.
Změny spojené s nástupem informačních technologií a multimédií se promítají do všech oblastí života. Tyto změny budou v nejbližších letech v české společnosti ještě daleko explozivnější. Ve školství se připravuje k realizaci záměr, který přinese nové technologie na vysoké úrovni do každé školy a především do vzdělávacího procesu. Jaké budou důsledky těchto inovací? Do určité míry lze říci, že budoucnost je mezi námi přítomna v podobě skupiny 5 podle indexu computerizace. Podle současného vlivu tohoto indexu můžeme usuzovat na budoucí makrospolečenské změny způsobené computerizací. Pro příklad ukazujeme vliv computerizace na sledování televize v počtu hodin týdně. Pokles sledování televize v závislosti na computerizaci je dramatický. Mladí lidé ze skupin 4 a 5 stráví sledováním televize o třetinu méně času než respondenti ze skupiny 1 (12;18 hodin).
Jaké aktivity ve volném čase charakterizují computerově nejvyhraněnější pátou skupinu? Oproti ostatním skupinám chodí častěji na koncert, ale také do restaurace či vinárny, poslouchají více rozhlas a častěji se věnují výdělečné činnosti. Naopak méně chodí do divadla, na diskotéky a na sportovní utkání. Méně také sledují televizi, sportují, chodí na procházky, i na schůzky s partnerem a méně se věnují sexu. Také náboženskému životu a povídání si s přáteli se věnují méně.
Computerově vyhraněná 5 skupina je hodnotově vyhraněná oproti celku či jiným skupinám preferencí hodnot podnikání, svoboda a demokracie. Naopak nejnižší preference mají ve srovnání s jinými skupinami hodnoty: láska, být užitečný druhým lidem, společenská prestiž, poznání a Bůh. Skupina 4 charakterizuje nejvyšší preference hodnoty vzdělání a nejnižší význam majetku. Skupina je hodnotově profilována pozitivně nejvyšší preferencí hodnot zajímavá práce, přátelství, rozvoj osobnosti, být užitečná druhým lidem a úspěšnost v zaměstnání. Skupinu 3 charakterizuje nejvyšší preference hodnoty láska. Skupina 1 je spojena s favorizováním hodnoty platu a majetku. Skupiny nelze reflektovat pouze jako kontinuum na škále, každá skupina je hodnotově specifická.
V souvislosti s nástupem elektronické revoluce se ve vazbě na mladou generaci objevují či vzniknou nové fenomény. S generací je spojena:
Životní pole, především ve složce mentální a sociální se proměňuje - medializuje se a digitalizuje se. Čtvrtina české mládeže ve věku 15 - 30 let komunikuje prostřednictvím chatů a auditorií na Internetu. Více než dvě třetiny mládeže používají mobilní telefon a komunikace prostřednictvím telefonu se u některých jedinců stává normálnější než reálná komunikace "tváří v tvář". Ve výzkumu jsme postihli také počátek nového jevu - seznámení partnerů na Internetu. Z mladé generace se svým posledním partnerem seznámila necelá 2%, ale je to již stejný podíl jako těch, kteří se seznámili na divadelním představení či na koncertě.Elektronickou poštu využívá 44% mládeže a využívání PC se stalo v druhé polovině devadesátých aktivitou ve volném čase, která zaznamenala raketový nástup. Přitom v devadesátých letech šlo do značné míry o samovýuku mládeže, protože starší generace a školský systém nebyly na nástup informačních technologií připravené. Po včlenění problematiky do vzdělávacího systému lze očekávat kvalitativní posun v osvojování informačních technologií českou společnosti.
<< předchozí